Tipy a rady jak si vybrat navigaci

Před výběrem GPS navigace si ujasněte, k čemu a jak budete chtít přístroj používat.
Hledáte navigaci do auta, nebo na turistiku? '
Budete se pohybovat jen v České republice, po celé Evropě, nebo míříte ještě do větších dálek?
Navíc nezáleží jen na technických parametrech, s navigací si musíte porozumět. - ohledně technických parametrů čtěte ZDE

 

Kdy a k čemu potřebuji navigaci?
Navigační přístroj se nejvíc hodí v situacích, kdy se potřebujete autem nebo i jiným způsobem dostat na místo v neznámém prostředí. Stačí toto místo do přístroje zadat, třeba formou adresy, navigace potom sama spočítá optimální trasu a křižovatku po křižovatce vás po ní povede. Na displeji a prostřednictvím hlasových povelů uvidíte, kudy jet.



Orientace na silnicích a v terénu byla samozřejmě možná i dříve, když ještě navigace nebyly. Vždyť práce s papírovou mapou je celkem snadná. Navigační přístroje ale ušetří čas a cestování s nimi je pohodlné. Není třeba soustředit se na každou návěst před křižovatkou, rychle se rozhodovat, jestli odbočit nebo ne. Tohle všechno udělá navigační přístroj, řidič se může věnovat hlavně řízení.

 

Je ale třeba vždy vzít v úvahu, že navigace je pouze pomůcka, nikoli autopilot, se kterým je možné vypnout mozek. I když se skutečně budete moci více věnovat řízení, nad povely od navigačního přístroje je stále potřeba přemýšlet, porovnávat je s realitou a vyhodnocovat, co je v jednotlivých situacích nejlepší. Nelze čekat, že navigátor za řidiče vyřeší všechny dopravní problémy.

 

Navigaci se ale hodí zapnout i v oblastech, které vám nejsou úplně neznámé. Na mapě zobrazené na displeji uvidíte situaci v okolí, při náhlém dopravním problému se lépe rozhodnete, co dělat dál. Přístroje mohou také přijímat informace o nahlášených dopravních událostech a zobrazit je na mapě.

 

Při turistice se navigační přístroje používají jinak než v autě. Nepoužívá se zde navigace po křižovatkách, přístroj místo toho šipkou ukáže na cíl cesty, případně na body, kterými chcete postupně procházet. Navigace najde využití i při cyklistice nebo fitness aktivitách.

 

Je lepší u navigací sáhnout po známé značce?
U navigačních přístrojů lze s vědomím určitého zjednodušení opravdu doporučit značkové přístroje. Cenově ani funkčně se takřka neliší od jiných navigací, uživatelé s nimi ale většinou získají větší jistotu další podpory. Dobrou volbou jsou třeba značky TomTom, Garmin a Mio.
Skrýt podrobnější odpověď…
Ani v nejmenším netvrdím, že méně známé značky vyrábějí špatné navigační přístroje. Lidem, kteří nemají v navigacích velký přehled, ale doporučuji zaměřit se na známé výrobce. Je větší jistota, že potom budou s výběrem spokojení.

 

Největší světoví výrobci navigací jsou Garmin, TomTom a Mio. Pořízením navigačního přístroje těchto značek člověk neudělá chybu.

 

Velcí výrobci se navigacím věnují dlouhou dobu, a už ví, jak na to. Mají zvládnutou podporu zákazníků, jsou u nich jisté aktualizace softwaru i map. Kolem jejich přístrojů už existuje uživatelská komunita, která poradí v případě problémů. Ceny značkových přístrojů přitom nebývají výrazně vyšší.

 

Na pomezí mezi značku a "neznačku" lze postavit ještě Becker, Navigon a Blaupunkt. Potom zbývají výrobci jako je Goclever, Evolve, Dynavix, Prestigio, a další. Jejich produkty vůbec nejsou špatné, mají většinou velmi dobrý poměr cena/výkon, avšak nemusí u ní být kvalitní zákaznická podpora včetně následné aktulizace map.

 

Mám koupit raději dražší navigaci?
Není to nutné. Navigační přístroje střední a vyšší třídy se liší hlavně doplňkovými funkcemi. Funkce potřebné pro samotnou navigaci mají takřka stejné jako nejlevnější navigátory. Nejdůležitější totiž je, aby si uživatel s navigací porozuměl. Je to jako se spolujezdci, kteří navigují - každý to dělá trochu jinak.
Dobrou levnou navigaci koupíte už za tři tisíce korun. Patnáct set si případně připlaťte za širokoúhlý displej nebo za další funkce. Do pěti tisíc korun se vejdete.
Skrýt podrobnější odpověď…
Nenechte se opít dlouhým seznamem funkcí navigačních přístrojů. Základní funkce mají všechny značky stejné, všechny vás navedou po silnicích do cíle. Pokud přesně nevíte, k čemu která funkce slouží, a nedokážete posoudit, jak moc je pro vás důležitá, soustřeďte se víc na vzhled, uživatelské prostředí a chování při jízdě.

 

Navigace je jako spolujezdec, musíte si rozumět. Mnohem důležitější než počet funkcí proto je, aby vám vyhovovalo ovládání, zobrazení trasy při jízdě, hlasová navigace a podobné neměřitelné vlastnosti. Při jízdě naprosto nezáleží na tom, jestli navigace přehrává MP3 nebo video, jestli si na ní prohlédnete fotky.

 

Snadno se obejdete i bez různých doplňkových funkcí, které výrobci rádi píšou velkým písmem na krabice. Realistický pohled na výjezd z dálnice je ve skutečnosti méně přehledný než klasická mapa. Asistent pro jízdu v pruzích sice může pomoci, ale není to nijak zásadní vlastnost. Dopravní zprávy RDS-TMC zatím stále spíše matou, než pomáhají.

 

Z pohledu ceny a výkonu patří mezi nejvýhodnější koupě základní modely známých značek: TomTom, Garmin, Mio, Navigon. Vyplatí se připlatit si za širokoúhlý displej, i s malým displejem o úhlopříčce 3,5 palce se ale dá spokojeně žít.

 

Kam chcete jezdit?
Podle toho, kam chcete s navigací jezdit, si vyberte konkrétní model. Ty se totiž často liší hlavně rozsahem mapového pokrytí. Zkontrolujte, jaké země jsou v přístroji zmapovány. V současné době se ale navigace s pokrytím celé Evropy už cenově příliš neliší od nižších modelů, kde je zpracována třeba jen východní Evropa.


Skrýt podrobnější odpověď…
Na odpovědi na otázku "Kam chcete jezdit" záleží nejvíc. Jezdíte jen po Česku a nikde jinde? Nekupujte si mapy celé Evropy. Zajímá vás obecně víc východní Evropa včetně Slovenska? Potom je pro vás lepší Mio nebo navigace postavené na platformě iGo.

 

Jestliže jen trochu uvažujete nad možností, že byste s navigací někdy vyjeli do Evropy, neváhejte a kupte si podrobné mapy rovnou. Už třeba proto, že přístroje s celoevropským pokrytím mají často větší kapacitu paměti, která se při větším rozletu do světa může hodit.

 

V České republice se můžete setkat se dvěma dodavateli navigačních map. Mapy společnosti Tele Atlas (používá je TomTom, Mio, Garmin v podobě samostatně dodávaných map a další) jsou dnes v Česku stále o něco lepší než mapy od Navtequ (Navigon, Garmin se standardní mapou).

 

Nenechte se ale zmást počtem zmapovaných zemí, kterým se výrobci rádi chlubí. U každé země je potřeba ptát se, jaká je úroveň pokrytí mapami. V západní Evropě je už tento problém vyřešen, pokrytí je velmi kvalitní, to stejné lze už prohlásit i o České republice a pomalu už i o Slovensku. Úroveň map ve východoevropských zemích je ale často nedostatečná, přestože výrobci budou u navigace tvrdit, že "mají pokryto".

 

Budou mapy aktuální? Je aktualizace zdarma?
Mapy nikdy nebudou plně aktuální. Vždy v nich najdete místa, kde něco chybí a kde je něco špatně. Proto výrobci nabízejí aktualizace map. Občas jsou zdarma, ve většině případů se ale za aktualizace musí platit. Není ale nutné aktualizovat při každém vydání map, jednou za rok to bude bohatě stačit, a ani to není bezpodmínečně nutné.
Skrýt podrobnější odpověď…
Kvalita map je hlavním důvodem, proč se při jízdě podle navigačního přístroje nesmí přestat myslet. Každý uživatel brzy narazí na situaci, kdy navigace vede řidiče do jednosměrné ulice, nebo na místo, kam nelze odbočit. Jindy se dostanete se na nezpevněnou nebo dokonce neprůjezdnou cestu, v mapě určitě budou chybět některé nové ulice. Jinak to ale ani nejde. Mapy území se zpracovávají postupně ve vlnách, data se potom dlouho upravují, silniční sít se mezi tím neustále mění.

 

Výrobci map připravují aktualizace každého čtvrt roku, výrobci navigací si je berou ve stejných, půlročních nebo i delších intervalech. Než se ale informace k výrobcům map dostanou, než je ověří a zapracují, než zkontrolují celé území, uplyne také řada měsíců. Kruhový objezd, který postavili před měsícem, v příští aktualizaci téměř s jistotou nebude.

 

Aktualizace map jsou určeny pro konkrétní navigační přístroj nebo modelovou řadu. Nikdy nelze použít mapu pro přístroj jedné značky v navigaci jiného výrobce.

 

Aktualizace map se dají koupit a stáhnout na internetu, případně koupit v obchodech. Instalují se z počítače, nebo stačí v navigačním přístroji vyměnit paměťovou kartu. Cena aktualizace mapy celé Evropy se potom pohybuje kolem dvou tisíc korun. Záleží ale na konkrétní značce navigačního přístroje.

 

Budou v mapě všechny ulice a čísla budov?
Stejně jako u silniční sítě záleží na konkrétní zemi a konkrétní mapě. Západoevropské země jsou v tomto ohledu kompletní, směrem na východ se situace zhoršuje. V mapách ČR bychom už měli najít všechny názvy ulic, čísla budov jsou ale stále jen v největších městech.
Skrýt podrobnější odpověď…
Výrobci map pro navigační přístroje postupují při mapování od nejdůležitějších komunikací (dálnic) směrem k těm méně důležitým. Postupně zahušťují silniční síť a většinou až potom přijdou na řadu detaily, jako jsou názvy ulic a čísla budov.

 

V západní Evropě, kde mapování začalo dříve než v České republice nebo ve východních zemích, jsou už mapy zpracovány do nejmenších detailů. Najdete v nich takřka všechny názvy ulic včetně označení budov. V České republice jsme zatím jen ve fázi názvů ulic, na budovách se teprve pracuje. Na konkrétní číslo se tam můžete nechat navést jen v největších městech. Jinde se je nutné spokojit s navigací na vybranou ulici nebo na křižovatku dvou ulic.
Nelze to ale zevšeobecňovat, různé mapy se v úrovni zpracování ulic a čísel budov liší.

 

Nestačí pro navigaci kapesní počítač nebo mobil?
Pokud navigaci potřebujete jen výjimečně, není nutné kupovat samostatnou navigační krabičku. Stejné funkce nabídnou i navigační aplikace pro kapesní počítače nebo chytré mobilní telefony. Kvůli menšímu displeji a méně pohodlnému ovládání je ale nelze doporučit lidem, kteří často cestují.
Skrýt podrobnější odpověď…
Navigační aplikace pro kapesní počítače jsou funkčně shodné s jednoúčelovými navigacemi (krabičkami s displejem). Pokud ale kapesní počítač nepoužíváte nebo nevidíte další důvody, proč ho používat, jen kvůli navigaci si ho nekupujte. S jednoúčelovým přístrojem se vyhnete řadě problémů, které je u kapesních počítačů potřeba řešit. Jste-li počítačově zkušení a vidíte-li pro kapesní počítač i jiné možnosti využití, budete s ním zřejmě spokojeni. Jinak ne.

 

Použití chytrých mobilních telefonů (tzv. smartphonů) má smysl u lidí, kteří se chtějí nechat navigovat jen velmi zřídka a nevyplatí se jim tak pořizovat samostatný navigační přístroj. I mobilní telefon vybavený patřičnou navigační aplikací dokáže řidiče dovést do cíle. Na malém displeji to ale nebude tak pohodlné, rovněž ovládání bývá komplikovanější. Při častějším použití navigace bych proto i tady doporučil raději sáhnout k jednoúčelovým přístrojům.

 

Co když chci jednu navigaci do auta i na turistiku?
Nikdy se nevyhnete kompromisům. Přístroj určený do auta bude problematické použít při turistice. Outdoorová navigace zase narazí na limity při jízdě v automobilu. V této situaci neexistuje žádná univerzálně platná rada, musíte se rozhodnout podle toho, kde budete chtít navigaci používat víc.
Skrýt podrobnější odpověď…
Nároky na turistickou navigaci jsou obecně větší. Takový přístroj musí být odolný proti vlhkosti a poškození, musí se dobře držet v ruce. U autonavigací je naopak první pád na zem často pádem posledním a hranatou krabičku nelze snadno uchopit v dlani. Žádný problém naopak není v mapách: turistickou topomapu lze nainstalovat do autonavigace a v outdoorových navigacích lze na oplátku provozovat silniční mapy.

 

Při rozhodování, na kterou stranu se přiklonit, přemýšlejte o tom, jak moc budete navigační přístroj používat v autě a jak moc při turistice. Kdyby se tímto způsobem nedalo rozhodnout, doporučil bych spíš použít některý z přístrojů primárně určených pro turistiku, který však zároveň umí optimalizovat trasu po silnicích a navigovat například Garmin Oregon 300.
Kompromisem by mohl být také odolný Garmin Nüvi 550, který je určen do auta, ale má současně turistické funkce.

 

Co dělat, když navigace spočítá cestu špatně?
Navigace počítá cestu podle matematických pravidel. Někdy proto může vybrat trasu jinak, než by ji zvolil živý řidič. Ten se totiž rozhoduje i podle kritérií, které přístroj nemůže znát. Jisté ale je, že s navigací vždy dorazíte do cíle. Anebo klidně jeďte, jak potřebujete, přístroj za chvíli trasu sám přepočítá.
Skrýt podrobnější odpověď…
Existují tři základní metody pro počítání optimální trasy. Nejdůležitější je optimalizace s ohledem na co nejkratší dobu jízdy - když chceme být v cíli co nejrychleji. Navigace potom preferuje dálnice a jiné rychlé komunikace, byť za cenu mírného prodloužení trasy.

 

V přesné opozici je optimalizace na co nejkratší vzdálenost. Prioritou je, aby trasa byla co nejkratší, bez ohledu na dobu jízdy. Tento režim je ale v praxi nevhodný, ideální je použít kompromis. Nazývá se například ekonomická trasa a stojí mezi oběma extrémy. Navigace vám v takovém případě neprodlouží cestu o třicet kilometrů jen proto, abyste ušetřili dvě minuty (jako v prvním případě). Na druhou stranu vás ale ani nepotáhne úzkými uličkami historické části města kvůli trase kratší o půl kilometru (druhá metoda). U ekonomického plánování přístroj zvolí rozumnou variantu.

 

Navigační přístroj při optimalizaci vychází z informací o silniční síti. Zná vzdálenost mezi body, typy silnic a průměrné rychlosti... a to je v podstatě všechno. Netuší, že tady bývají v odpolední špičce zácpy; neví, že na této dlouhé a rovné cestě je sedm semaforů a rychlejší je jet po vedlejších silnicích. Proto se může stát, že navigace naplánuje trasu jinak, než by zvolil živý člověk.

 

Máte dvě možnosti. Můžete nechat všechno na přístroji, se kterým máte jistotu, že vždycky dorazíte do cíle, i když to třeba nebude po zcela optimální trase. Když ale vidíte, že lepší bude jet jinudy, jednoduše navigaci ignorujte. Řidič je tady pánem, přístroj se ostatně přizpůsobí, hned po sjetí z naplánované trasy provede její přepočítání.

 

Jak se rozhodovat podle parametrů?



- Je to velmi jednoduché, GPS navigace má několik parametrů, dle kterých byste se při výběru měli řídit:


Rychlost procesoru uvedena v MHz - tento údaj udává celkovou rychlost navigace tzn. odezva při kliknutí, přepočet trasy je to vlastně celková svižnost celé GPS navigace. U mnoha navigací velmi nízký a nevýkonný procesor okolo 400-500 MHz (u nás v e-shopu 600MHz nejsilnější procesor na trhu)
Android navigace již s procesorem 1GHZ a výš. - zajišťuje absolutní ladnost a rychlost při výpočtu tras, přepočítání apod.



RAM - toto je operační paměť navigace, která je také jedním z hlavních aspaketů k tomu, aby byla navigace rychlá a svižná. Nappř. při přepočtu trasy či načítání trasy ....do nedávna se vyráběly navigace pouze s RAM 64, nyní se již na trhu objevují 2× tak rychlejší navigace se 128 RAM (v našem e-shopu všechny navigace 128 RAM)
Android navigace již s operační paměti 512MB či 1GB.



Dotykový LCD display - LCD display je také jedna z velmi důležitých věcí, na kterou by se měl člověk dívat, jelikož při řízení musí jít display dobře vidět, mít ostrý a kvalitní obraz. U Většiny navigací LCD display s rozlišením 420*272, kde obraz není moc hezký a zobrazení není kvalitní. (u nás v e-shopu HD rozlišení 800*480, zcela jedinečný krásný a skvěle zobrazující dotykový LCD display)



ROM - pozor neplést s RAM - ROM je vnitřní pamět navigace, která nemá žádný vliv na funkčnost, rychlost a kvalitu navigace. Je to pouze zobrazená velikost úložiště ve vaší navigaci, která se dá rozšířit pomocí micro SD HC karty až do výše 32GB. (naše GPS navigace mají vlastní paměť 4GB + u nás v prodeji za velmi nízkou cenu micro SD HC karty). Tato paměť slouží především těm, kteří chtějí využívat i multimediálních možností GPS navigací jako jsou např. VIDEA, MUZIKA ad.



Velikost - záleží v jakém automobilu chcete navigaci používat, do osobních automobilů jsou vhodnější navigace4,3" či 5" jelikož větší navi např. 7" už hodně brání výhledu. Naopak do nákladních vozů, kamiónů, kde je místa mnoho, ale sklo je dál zase upřednostníme 6" či 7" navigaci.



Další výbava navigace - s postupnou inovacígps navigací začíná hrát roli i další výbava, kterou navigace má - v naší nabídce můžete jako jednu z mála na trhu zakoupit navigaci např. s WIFI připojením na internet nebo  navigace s  vestavěnou DVR kamerou - foťákem, která zaznaménává průběh jízdy, tím pádem slouží jako černá skříňka v případě nehody. Samozřejmostí jsou již navigace např. s bluetooth, které slouží jako handsfree při telefonování či s RDS-TMC (hlášení dopravních událostí).



Veškeré navigace, které Vám můžeme aktuálně nabídnout naleznete ZDE
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

V pořádku